Autentset suhtlemist ja otsekontakte inimestega ei saa sisse osta. Selleks, et muuta ettevõtte nägu inimlikumaks, tuleb muuta põhimõtteid, kuidas välismaailmaga suheldakse. Inimestevaheline suhtlus on nüüd kanal. Selles kanalis liikuv info jääb alles ja on kaaslaste silmis erakordselt usaldusvärne.

Tallinna Konverentside korraldatud seminaril tekkis mul Peeter Marvetiga arutledes selline mõte, et sotsiaalset meediat ei saa „osta“. Enamus keskmisi ja suuri ettevõtteid on harjunud kõrvaltegevused sisse ostma. Hea näide selles osas on reklaam. Ettevõtte loob toote või teenuse. Ta arvestab välja turusegmendi, hinnatasemed ja muu vajaliku. Nüüd on vaja vaid teadmine uuest lahedast asjast tarbijani viia ja raha voolab sisse.

Kuidas sõnum tarbijani jõuab? Selleks on spetsialistid, kes asuvad väljaspool ettevõtet. Reklaamiagentuur, meediavahendus, avalikud suhted. Ettevõtte koostab ülevaate, mida ja kellele ta müüa tahab ning välised spetsialistid pakendavad selle ilusasse läikivasse kesta ning viivad tarbijani. Tarbija vaatab, et oh ahh… nii kuul ja raha voolab sisse.

Elu tundub päris hea olevat. Siiski… kohati on ette tulnud, et raha ei voola sisse piisavalt palju või jääb üldse tulemata Nii vaatab edumeelne turundaja uute kanalite suunas ja üritab neid kasutusele võtta. Ta pöördub oma heade partnerite poole. Reklaamiagentuur, meediavahendus, avalikud suhted… aga rahaga on kehvasti, see ei kipu kuidagi sisse voolama. Mõnikord, kui reklaamiagentuur või suhtekorraldaja üritab ettevõtte eest autentselt suhelda, võib isegi valusalt vastu näppe saada.

Milles probleem? Minu arust on põhjus järgmine, sotsiaalne meedia tähendab seda, et inimesed suhtlevad inimestega ja sotsmeedia eduka tegevuse aluseks olevat entusiasmi ning usutavat tooni on peaaegu võimatu sisse osta.

Muutuma peab ettevõtte ise ja lähenemine kommunikatsioonile. Kui firma tuhandest töötajast on ainult paarikümnel lubatud avalikult suud paotada ja sedagi läbi karmi tsensuuri ei ole just lootust, et sõbralikud tarbijad tunnesksid sooja kontakti ettevõttega. Vaenulikul poolel annab selline läikivast plastmasist kest hea võimaluse anonüümset ettevõtet tümitada. Ettevõtte ei saa ka midagi selle vastu teha, sest keegi ei usu nende anonüümset turundusloba.

Internet on muutnud inimestevahelise suhtluse reaalseks meediakanaliks. See on kõige usaldusvärsem kanal. Sellesse kanalisse ei saa reklaami osta. Tuleb välja mõelda meetodid, kuidas selles kanalis kohal olla, millist strateegiat ja vahendeid kasutada, aga kohalolekut ei ole võimalik osta.

Edu inimestevahelises suhtluses tuleb, organisatsiooni avatusest ja kultuurist. Ehhh… see viimane lause on nii pimestavalt ilmselge, et lausa naljakas on seda kirja panna. Esialgu oligi „Edu inimestevahelises suhtluses internetis tuleb….“, aga siis ma võtsi ebaolulise maha ja järgi jäi:

Edu inimestevahelises suhtluses tuleb, organisatsiooni avatusest ja kultuurist.

Ma usun, et otsene suhtlus on suund kuhu turundus, efektiivsuse otsingutel, liigub ja need, kes seda trendi ignoreerivad, ei saa nii häid tulemusi kui võiks. Suhtle inimesega nagu võrdsega ja ära ürita mingit trikki teha.