Jaga artiklit sõbraga

Tahad, et su otsingutulemused liiguksid Googles ülespoole?

Annan sulle ülevaate, kuidas kasutada meta kirjeldust (meta description) selleks, et oma lehega konkurente edestada. Kirjelduse eesmärk on panna inimene kikkima just sinu otsingutulemusel.

Näiteks, kui sa ei kasuta oma meta kirjelduses sobivaid märksõnu, võib Google selle enda poolt looduga välja vahetada.

kodulehe optimeerimine seo meta kirjeldus

Andrus küsis postituse “13 SEO viga” kommentaarides, miks meta kirjeldus on oluline. See küsimus ajendas mind kirjutama pikema postituse kodulehe optimeerimise ja meta kirjelduse teemal.

Mis on SEO ehk kodulehe optimeerimine? Kodulehe optimeerimine aitab sul oma veebilehega otsingumootorites paremaid positsioone saavutada. Kodulehe optimeerimine koosneb kolmest olulisest osast:

  1. Oma lehel tehtavad tööd
  2. Viited teistest veebikeskkondadest
  3. Kasutajate käitumine otsingutulemuste kasutamisel

Oma veebilehel tehtavad tegevused on selles osas kõige lihtsamad, et kontrollid neid täielikult. Veebilehe sisumaht ja tehnilised elemendid peavad olema korras. See aitab saavutada tulemusi ka teistes lõikudes. Hea sisu toob linke ja tehnilised aspektid aitavad Googlel paremini aru saada, millest leht räägib.

Millised on kodulehe optimeerimise tehnilised komponendid?

Kodulehe optimeerimine koosneb reast elementidest, mis on vajalikud otsingumootorite robotitele, et nad paremini mõistaksid, millest iga veebileht räägib. Kuid need elemendid ei ole mõeldud ainult robotitele. Mõned neist on väga olulised ka turunduse seisukohast. Vaatame seekord elementi, millel puudub otsene mõju otsingutulemuste järjestamisele. Selleks on meta description ehk meta kirjeldus.

Kodulehe optimeerimine otsingumootoritele annab pikaajalisi tulemusi ja aitab kaasa müügi kasvule. Vaata lähemalt SEO koolitus.

Mis on meta kirjeldus (meta description)?

Meta kirjeldus on otsingumootori tulemustes kuvatav kuni 156-tähemärgiline veebilehe kirjeldus, mis asub otsingutulemuses tiitli all. Pildil punase kasti sees. Google tulemus fraasile “analytics koolitus”:

 

meta kirjeldus google tulemustes

Mida on oluline teada, kui kirjutad oma lehtedele unikaalset meta kirjeldust?

Meta kirjelduse pikkus

2018. aastal toimus Googles suurem raputamine meta descriptioni pikkustega. Jaanuaris suurendati kirjelduste pikkus 156 tähemärgilt 320 märgini.

Kui agaramad optimeerijad olid mõne kuuga muudatused sisse viinud, siis suve alguses muudeti kirjelduse pikkus jälle tagasi lühikeseks.

Praegu on kirjelduse mahuks suhteliselt juhuslik arv. Mõned näited 146, 152, 156, 130, 144, 137.

kodulehe optimeerimine meta kirjeldus seo dreamgrow

Pea silmas järgmist:

Kui su otsingutulemuses on ainult kirjeldus, siis saad sinna suruda kuni 165 tähemärki. Siin all näed meta kirjeldust, mille pikkus on 170 tähemärki.

kodulehe optimeerimine meta kirjeldus seo 170

Kui su leht on aga piisavalt värske, et kuvataks ka viimase uuendamise kuupäev, siis mahub su kirjeldust otsingutulemusse 134 kuni 147 tähemärki.

kodulehe optimeerimine meta kirjeldus seo kuupaev

Seega oleks mõistlik kirjutada kirjeldus selliselt, et pikkuseks on ligikaudu 160 tähemärki. Selle pikkuse juures jälgi seda, et kui Google viimased 20 tähemärki alla neelab, siis kirjeldus ikkagi asjalikuna püsiks.

Meta kirjeldust tuleb vaadelda kui turundussõnumit otsingumootorite tulemustes. Kirjeldusega tõmbad otsija tähelepanu ja selgitad, mis teda peale klikki ees ootab. Kui oled saavutanud mõne märksõnaga otsingutulemustes esikoha, ei garanteeri see aga veel klikki. Aegajalt juhtub nii, et teine või kolmas tulemus saab rohkem klikke, sest tulemuse kirjeldus oli palju asjakohasem. Klikkimise protsent aga mõjutab su positsiooni tulemustes!

SEO: Tasuta kodulehe optimeerimise e-raamat

Kodulehe optimeerimine: tasuta SEO raamat. Tahad oma veebilehte Google otsingu esimesel positsioonil näha? Tõmba omale ülevaatlik e-raamat kodulehe optimeerimise tehnilistest elementidest. Vaata lähemalt...
 

Märksõnade kasutamine meta kirjelduses

Meta kirjeldust kirjutades tuleb tähelepanu pöörata pisiasjale, et see algaks antud lehe olulisema märksõnaga. See on sõna või fraas, mida kasutajad enamasti antud lehe leidmiseks sisestavad. Põhjus on lihtne, otsitav märksõna või fraas kuvatakse paksus kirjas ja see tõmbab kasutaja tähelepanu. Mida selgemini ja asjakohasemalt on meta kirjeldus kirjutatud, seda suurem on kasutaja motivatsioon pärast otsingut just sellel tulemusel klikkida.  Samuti vähendab asjakohane ja unikaalne meta kirjeldus lehelt lahkujate hulka (bounce rate) ja suurendab olulise tegevuse sooritamise motivatsiooni (conversion rate). Paremad tulemused tulevad selle arvelt, et väldime neid külastajaid, kellel tegelikult huvi puudub.

Kuigi meta kirjeldus otseselt ei mõjuta positsiooni otsingus, siis kasutaja käitumine on Google jaoks oluliseks signaaliks. Kui kasutaja lahkub su lehelt kiiresti, siis Google hindab seda negatiivseks signaaliks ja su positsioon langeb. Seega veendu, et kirjeldus tõesti vastaks ka lehel pakutavale.

Tee oma meta description huvitavaks

Teine faktor, millega meta kirjeldus otsingutulemusi mõjutab, on tulemusel klikkimise protsendi suurenemine. Kui kirjeldus veenab otsija klikkima, siis see on Googlele signaaliks, et tegemist on antud otsingu puhul olulise tulemusega.

Lisa oma meta kirjeldusse üleskutse

Nagu kirjutasime oma üleskutsete-teemalises artiklis, on üleskutse puudumine üks valdavamaid vigu veebilehtede juures. Meta kirjelduste juures on see isegi veel sagedamini esinev probleem.

Ära jää lootma, et inimesed klikivad su otsingutulemusel. Ütle neile, mida nad tegema peavad, lisades oma meta kirjeldusse konkreetse üleskutse järgmist sammu tegema.

Need kolm faktorit kokku võivad olulisel määral otsingutulemusi parandada. Kasuta järgmist malli:

<Minu tähtis märksõna> väätused, mis aitavat pikkuse viia 130-155 tähemärgini. <Üleskutsega algav lause>, mis toob inimesed sinu veebi.

Näide, 147 tähemärki:

SEO teenus, kodulehe optimeerimine aitab otsingus paremaid tulemusi saavutada ja kliente saada. Vaata lähemalt, kuidas SEO abil müüki kasvatada.

Vaata üle oma veebi meta kirjeldused

Mida selle teadmisega peale hakata? Käi läbi oma olulisemate märksõnade otsingutulemused ja veendu, et see, mida kasutajad näevad, tõesti paneb nad sinu tulemusel klikkima. Võta iga nädal ette 10 olulisemat lehte ja tegele sellega kuni oled jõudnud kogu oma veebi korda teha.

Mida teha siis, kui sul on veebis 100 000 lehte? Näiteks e-poed ja muud suured keskkonnad. Esmalt otsusta ära, millised on need kõige olulisemad lehed, millele kirjutad kirjeldused (ja tiitlid) käsitsi. Kõigi ülejäänud lehtede jaoks loo mall, mille alusel su sisuhaldustarkvara loob automaatselt meta kirjeldused. Näiteks võid e-poes kasutada sellist meta kirjelduse valemit:

Alusta toote üldnimetusega, lisa mudel (nii nagu seda enamasti otsitakse), siis pane täiteks nii palju turundusteksti, et kirjelduse pikkuseks tuleb kokku ligikaudu 130-155 tähemärki. Lõpeta üleskutsega järgmist sammu tegema.

<Toote geneeriline nimi> <toote mark ja mudel>. <Täitetekst>. Uuri lähemalt meie pakkumisi!

Sülearvuti Dell Latitude E5450. Pakume suurt valikut erinevate tootjate sülearvuteid. Head hinnad ja tasuta transport. Vaata veebis meie kataloogi ja eripakkumisi!

Kui meta descriptioneid kirjutada eesti keeles, siis võib üleskutse päris julgelt sisse kirjutada ja öelda otse „Vaata lähemalt“. Inglise keeles on Google juba targemaks saanud ja võtab kirjelduse lõpus oleva üleskutse maha. See iseenesest on juba piisavalt kaalukas märk, mis näitab üleskutse lisamise vajalikkust. Seega inglise keeles püüa üleskutse niimoodi lausesse kirjutada, et seda ei saa ilma olulise muudatuseta maha lõigata.

Miks Google mu meta kirjeldust ei näita?

Google on veebilehel oleva meta kirjelduse kasutamise kohta öelnud, et nad kasutavad seda täpselt nii nagu heaks arvavad. Eesti tingimustes olen näinud, et mu oma meta descriptionid on otsingus kasutusel peaaegu alati minu loodud originaalkujul. Samas rahvusvaheline statistika näitab, et Google kirjutab enamasti (62,78% juhtudest) meta descriptioni ümber.

meta description ahrefs

Samas tuleb arvestada, et enamus inimesi kirjutab oma meta descriptionid täiesti suvaliselt ja need tulebki ümber kirjudata, sest nad ei vasta kasutaja ootustele ja vajadustele.

Kui sa kasutad ülaltoodud mõtteid meta kirjutamiseks, siis on loota, et Google näitab su kirjeldust nii nagu sina selle teinud oled.

Meta description ja WordPress

WordPressi kasutajad saavad meta kirjeldust kohandada erinevate SEO pluginate abil. Toon siin näitena Yoast SEO plugina võimalused:

kodulehe optimeerimine yoast seo

Meta kirjelduse testimine

Kuna meta kirjeldust tuleb vaadelda kui turundussõnumit, siis on mõistlik suuremat liiklust tekitavate kirjelduste testimine. Muutes mõne aja möödudes kirjeldust, saad analüütika tarkvara abil jälgida, mis toimus külastajate käitumises (bounce rate ja conversion rate). Siin on oluline märkida, et sellised testid ei pruugi anda võrreldavaid tulemusi, sest muutused kasutajate käitumises võivad olla hooajalised, mitte muutunud kirjeldusest tulenevad. Samaaegseid erineva kirjeldusega teste Google meil teha ei võimalda.

Kokkuvõtteks saab öelda, et kuigi Google on öelnud, meta kirjeldus ei mõjuta otsingutulemusi, siis tegelikult saame läbi kasutaja mõjutamise kirjeldusest päris palju väärtust välja pigistada. Veendu, et meta description on su sisuloomise protsessi osa ja sa ei pea seda järeltööna hiljem parandama haldama.

Kodulehe optimeerimine otsingumootoritele, SEO koolitus

SEO koolitus annab sulle teadmised, kuidas otsingumootorites paremaid tulemusi saavutada ja rohkem külastajaid lehele tuua. Kuidas selgitada välja, milliseid märksõnu sihtgrupp kasutab? Milliseid tehnilisi võtteid otsimootoritele optimeerimine sisaldab ja kuidas neid kasutada? Kodulehe optimeerimine otsingumootoritele annab pikaajalisi tulemusi ja aitab kaasa müügi kasvule. Vaata lähemalt:

Jaga artiklit sõbraga