Jaga artiklit sõbraga

meiliturundus on parem kui sotsiaalmeedia

On aeg on turunduseelarve sotsmeediast sisu- ja meiliturunduse peale suunata. See ei tähenda, et sotsmeedias peaks tegevuse täielikult lõpetama. Suund tuleb võtta sellele, et kolida võimalikult palju fänne ja jälgijaid oma meililistidesse. Viimased muutused Facebooki uudisvoos viitavad sellele, et üha raskem on oma suure vaevaga võidetud fännide silma alla sattuda ilma, et peaksid selle eest Facebookile raha maksma.

Kuna Facebooki aktsiahind liigub jõudsalt üles, siis peavad nad leidma võimalusi, kuidas keskkonnast raha kätte saada ja investorite ootusi õigustada. Peamiselt kipub see olema meie raha.

Analüüs, mille on kokku pannud Social@Ogilvy Marshall Manson näitas, et orgaanilisel moel fännideni jõudmine on langenud märkimisväärselt. Perioodil oktoober 2013 kuni veebruar 2014 vähenes fännide arv, kes näevad sinu postitust ilma raha maksmata 2 korda. Analüüs võeti kokku nii:

Brändide poolt Facebooki lehele postitatud materjali jõudmine tasuta nende fännideni langeb nulli. Küsimus on ainult ajas. –- Marshall Manson, Social@Ogilvy

ogilvy facebook reach

See ei tähenda, et kogu sotsmeedia turundus on languses, aga kindlasti tuleb tähelepanelikult jälgida, milline on erinevatesse kanalitesse paigutatud euro kasutegur. Esimese sammuna soovitan oma Facebooki fännid meililistidesse koguda ja mõelda läbi, kuidas e-postiturunduses aktiivsemalt tegutseda. Meiliturundusel on mitmeid eeliseid.

Kõige värskemad andmed näitavad, et Facebooki orgaaniline levi jätkab langemist. Üks peamisi põhjuseid selle taga on asjaolu, et üha kasvav Facebooki kasutajate armeed toodab üha rohkem sisu. Nii kasvab konkurents uudisvoogu pääsemiseks. Aktiivsete Facebooki kasutajate arv ületas juunis 2017 2 MILJARDIT inimest. No ja siis on Facebooki veel vajadus kasumit teenida ja reklaame müüa.

meiliturundus sotsiaalmeedia

Varasemalt oli Facebooki turunduse tulemuslikkuse mõõtmiseks hea kasutada näitajat „People Talking About This“. Sellest ka eelnevas näites toodud numbrid. Juunis 2017 korjas Facebook ettevõtete lehtedelt selle mõõdiku maha. Olulise info peitmine on seotud ilmselt jätkuva langusega Facebooki orgaanilise levi numbrites.

people talking about this

See trend kinnitab aga üha tugevamalt seda, et turundaja arsenali kõige kindlam tööriist on tema enda kogutud meiliaadresside list. See on sinu oma ja selle tulemuslikkust mõjutad vaid sina oma tegevusega.

facebook email reach oatmeal

Allikas: theoatmeal.com

E-mail on efektiivsem müügi- ja suhtluskanal kui erinevad sotsmeedia keskkonnad. Isegi kui haldad oma Facebooki või Twitteri turundust väga aktiivselt, siis nendest tulenev väärtus on tihti madalam kui oma postitusnimekirju kasutades. Sotsmeedia kanalid on heaks kohaks brändi sõnumi välja hüüdmisel. Tegevuse lõppeesmärgiks peab olema nende inimeste kindel ankurdamine oma postitusnimekirjadesse.

Meiliaadresside kogumine on esimene samm oma kliendihalduse andmebaasi loomisel. Selle abil saad kõhklevaid potentsiaalseid kliente suunata järgmist sammu tegema. Saad müüa neile, kes sind juba teavad ja tuletada end meelde neile, kes on juba varem ostnud. Siit leiad 20 nõuannet oma postitusnimekirja kasvatamiseks.

sotsmeedia meiliturundus levi

Väga konservatiivselt arvutades on meiliturundus sihtgrupini jõudmisel 4 korda efektiivsem kui Facebook:

  • E-mail 20% avamisi
  • Facebook 5% “talking about this”
  • 20 000 fänni 1 000 > “talking about this”
  • 5 000 meiliaadressi 1 000 avamist ja 300-400 klikki sinu lehele

Miks suunata huvilisi sotsmeediast meililistidesse?

Meiliaadress on nagu konkreetne kirje sinu märkmikus. Fänn sotsmeedia kanalis on nagu juhututtav, keda möödaminnes kohtasid. Postitusnimekirjad annavad sulle kontrolli selle üle, kellega, millal ja kuidas soovid suhelda. See ei tähenda, et peaksid teistest kanalitest loobuma. Kasuta teisi kanaleid pidevalt uute postitusnimekirjaga liitujate hankimiseks.

Oluline! Rääkides meiliturundusest pean silmas postitusnimekirju, millesse inimesed on end ise teadlikult kirja pannud, mitte ei-tea-kust-intenetist ostetud suvalist meiliaadressi, mille puhul adressaadid kuulevad sinust esimest korda ja hiir liigub kiiresti spämmi nuppu vajutama.

1. Tähelepanu

meiliturundus tähelepanuMeil saab kasutaja poolt rohkem tähelepanu kui postitus Facebookis või Twitteris. Facebooki viimased muudatused on viinud selleni, et nende fännide arv, kes su postitusi oma uudisvoos näevad, on olulisel määral langenud. Nüüd on peaaegu alati vaja suurema hulga huvilisteni jõudmiseks raha maksta.

Meili puhul on see natuke teist moodi. Kuigi kohati võib tunduda, et upud meilidesse, siis tegelikult saavad inimesed vähem meili kui postitusi ja tviite oma uudisvoogudes. See tähendab, et kui oled saanud nad oma postitusnimekirjaga liituma, siis on sul nende tähelepanu suhtes väiksem konkurents ja suurem huvi.

Teine oluline aspekt e-kirja puhul on see, et inimene peab midagi tegema. Isegi kui klikitakse kirjal vaid selleks, et seda kustutada on tegemist suurema tähelepanuga kui uudisvoost läbi vilksava postituse puhul.

2016 aastal toob iga meiliturundusse pandud dollar tagasi $35.02 –US Direct Marketing Association

2. Parem kontroll

Sul on täielik kontroll oma uudiskirja sisu ja välimuse üle. E-kirja loomisel saad olla väga paindlik, mida ja kuidas tahad seal esitada. Meilis saad esitada põhjalikumat infot ilma, et see kasutajale vastu hakkaks. Sotsmeedia kanalite puhul piiravad sind keskkonna võimalused ja kasutaja hajuv tähelepanu.

Parem kontroll tähendab ka seda, et sa saad oma meiliturunduse automatiseerida. Saada välja kirju vastavalt kasutajate käitumisele. Loo mitmest meilist koosnevaid trükkleid, mis aitavad sul potentsiaalset klienti oma ettevõttega siduda.

meiliturundus muugi kanal

3. Personaalne

E-kiri on personaalsem kui teade Facebooki brändilehelt. Lisaks saad e-kirja veel spetsiaalselt personaliseerida, kasutades infot, mida sa adressaadi kohta tead. Proovides sotskanalites personaliseerida võib viia kiiresti olukorrani, kus pead iga kontaktiga isiklikult suhtlema ja selline tegevus viib kiiresti töömahu ebareaalsele tasemele (kui sul just must miljon pärdikut tagatoas arvutite taga ei klõbista).

Nähes oma Facebooki uudisvoos postitust mõnelt brändilt, tunnen nagu vaataksin “telekat”, see ei ole otseselt mulle mõeldud. Selleks, et e-kirju personaliseerida on vaja tegevused natuke läbi mõelda, aga Facebooki postituse puhul on see lihtsalt võimatu. Sa saad, kas isiklikult inimestega suhelda või pöördud kõigi poole üldisema sõnumiga. e-kirja puhul on võimalik saavutada hoopis teine personaliseerituse tase ja adressaadile saab anda tunde, et suheldakse just temaga.

4. Segmendid

Järgmine tase pärast personaliseerimist on segmenteerimine. Sa võid oma meililiste erinevateks juppideks jagada vastavalt kasutaja andmetele ja käitumisele. Sul on olemas ajalugu selle koha, kuidas kasutajad on varem käitunud. Teades, milliseid meile nad avavad ja milliseid linke klikivad, võimaldab sul kasutada neid käitumismalle sihtgrupi automaatseks segmenteerimiseks. Samuti saad lahterdada oma andmebaasi vastavalt varasemale ostukäitumisele.

Meililist annab ühe olulise segmenteerimise võimaluse, mida sotsmeedias kasutada ei saa. Sihtides kasutajaid vastavalt sellele, kuidas nad varem meili saades käitunud on. Kas nad avasid kirja? Kas nad klikkisid mõnel lingil? Mis lingil nad klikkisid? Võimalusi, mis aitavad aru saad e-kirja adressaadi huvi tasemest on päris palju, aga enamus neist ei ole kasutatavad sotsmeedia kanalites.

meiliturundus segmenteerimine

Sotsmeedia kanalites nagu Facebook on sul teatav võimalus postitusi segmenteerida demograafiliste andmete põhjal ja kasutades huvisid, aga sellega kogu sihtimine piirneb. Edasine analüüs ja samade kasutajate hilisem täpne tabamine ei ole aga võimalik. Samas näiteks Twitteri puhul toimetad täiesti pimesi.

Kui su meililist koosneb ainult meiliaadressidest, siis ei ole sul demograafiline sihtimine võimalik. Samas on olemas hea võimalus, kuidas Facebooki lehe abil oma meililisti paremaks muuta, on sotsiaalvõrgust saadavate demograafiliste andmete liitmine meililisti andmebaasi. Nii astud sammu lähemale põhjaliku kliendihaldussüsteemi (CRM) loomisele. Järgmistes lõikudes räägin neist lähemalt.

Täna on meilist turundajale segmenteerimises asendamatu abimees. Sotsmeedia kanalid teavad oma kasutajatest väga palju, aga see info ei ole turundajatele privaatsuspõhjustel kättesaadav. Facebookis saad reklaame ja sõnumeid demograafiliselt sihtida ja sellistest kampaaniatest tulevate meiliaadresside puhul tead, kas nad on mehed või naised, Tallinnast või Tartust.

5. Lihtsam testimine

A/B ja mitmemuutuja testimine on üks olulisemaid vahendeid turundaja arsenalis selleks, et paremaid tulemusi saavutada. Meililistid on erakordselt hea kanal, mille puhul testimist kasutada ja vaga lihtsate võtetega tulemusi parandada. e-kirjade puhul on pea kõikide elementide testimine suhteliselt lihtne:

  • millist sisu esitada,
  • millises järjekorras sisu esitada,
  • kuidas segmenteerida ja personaliseerida,
  • milline on olnud varasem käitumine,

võimalused on piiritud. Alates subjektireast kuni üleskutseteni järgmist tegevust tegema (CTA), esitades infot loetelu või tekstiblokina, meilis saad kõike seda teha. Samuti on kõikidesse korralikesse meililisti haldamise tarkvaradesse testimise võimalused sisse ehitatud ja selle kasutamine suhteliselt lihtsaks tehtud.

Kui sul muu jaoks aega ei jätku, siis kasuta meilide saatmisel vähemalt subjekti puhul testimist. Subjektist sõltub, kas kiri avatakse või mitte. Erinevate subjektiridade avamise määr on tihti olulisel määral erinev ja kui sa ei võta seda 10 minutit testimiseks, siis on su tulemused kehvemad.

6. Juriidilised küsimused

Sotsiaalvõrgud on kehtestanud hulga reegleid, keelde ja käske, mida sa võid oma kanalis postitada ja mida mitte. Relvad, porno, hasartmängud, ravimid jne. Enamus juhtudel on sinu võimalused sotsvõrkudes küllaltki piiratud, kui tegutsed eelmainitud valdkondades. Samas on ka reegleid, mis mõjutavad kõiki turundajaid. Näiteks Facebooki idiootlik nõue, et uudisvoo reklaamis kasutataval pildil ei tohi olla üle 20 protsendi teksti.

Sotsiaalmeedia keskkondades on sul kolm instantsi, kelle pilli järgi tantsida:

  • Esiteks reeglid, mille on kehtestanud keskkond ja mille vastu eksides ei saa sa mingit tegevust teha või lüüakse sind üldse keskkonnast välja. Näiteks FB 20% teksti pildil reegel, aga see pole ainule.
  • Number kaks. Kuna sotsmeedias avaldatav info on enamasti avalikult kättesaadav, siis võib seadusandlusest tuleneda, et sa ei tohi seda välja riputada. Siin on hea näide mitmesugused ravimid ja meditsiiniteenused.
  • Ja lõpuks… “a mida teised arvavad?” olukord. Kui sa turundad valdkonnas, mis on täiseti legaalne ja ei ole vastuolus sotsmeedia keskkonna reeglitega, aga ei pruugi olla ühiskonnas kõige paremas valguses, siis ei taha sinu kliendid oma huvi avalikult afišeerida. Kõige igapäevasem näide on erootikapood.

Meililisti kasutamisel on reegleid palju vähem. Seaduses on kirjas, mida sa võid ja ei või teha, kõik ülejäänu on sinu otsustada. Kui inimene avaldab soovi ettevõttega elektrooniliselt suhelda, siis ettevõte võib talle vastata väga detailselt, ilma et seadusega pahuksisse läheks. Ükski kolmas osapool ei saa määrata, kuidas oma klientidega suhtled.

E-kiri on enamuse arvates ka piisavalt privaatne selleks, et inimesed liituksid ka sensitiivsete teemade puhul ilma, et nad kardaksid avalikkuse ette sattumist.

Valdkonnad, mida inimesed ei taha tihti ka lähemate tuttavatega jagada ei piirdu ainult porno ja hasartmängudega. Halb hingeõhk, haisvad jalad, kiilaspäisus, ülekaal, alakaal, ilukirurgia, legaalsed probleemid on vaid mõned teemad väga pikas nimekirjas.

7. Tuttav on turvaline

Inimesed on harjunud sellega, et saavad turundussõnumeid meilile. Meilid, mis sisaldavad pakkumisi, firmade uudiskirjad, äritegevusega ja tööl tegemisega seotud kirjad üldisemalt, on igapäevane nähtus ja seetõttu suhtutakse nendesse rahulikult. Tavapärased ettevõtete uudiskirjad sisaldavad nii huvitavat valdkonna infot kui pakkumisi. Adressaat teab, miks ta neid kirju saab. Seetõttu on enamus uudiskirjade saatjatest lugejale tuttavad, sisaldavad infot, mida ta tahab saada ja ta ei lahku uudiskirja tellijate seast seni kuni tunneb, et sellest saadav väärtus on talle vajalik.

Lisatud statistika näitab, et absoluutne enamus tarbijaid eelistab saada turundussõnumeid meili teel.

meiliturundus sotsiaalmeedia turundus

 

86% of consumers would like to receive promotional emails from companies they do business with at least monthly, and 15% would like to get them daily. (Allikas)

Sotsiaalmeedia kanalite puhul ei ole päris selge, kui palju müüki on aktsepteeritav. Samuti on iga üksik sotsmeediasse paisatav sõnum üks konkreetne tükk (postitus, tviit, pilt jne), mis enamasti sisaldab ühte sõnumit. See on kas “osta kohe”-tüüpi müügi sõnum või midagi muud. Kontroll, milline neist kasutajani jõuab ei ole täielikult turundaja kätes. Kui huviline satub saama liiga palju juhuslikke müügisõnumeid, siis võib ta huvi kaotada ja edasisest suhtlusest loobuda.

Ma kuulen tihti turundajatelt, et keegi ei taha meili saada. Meiliturundust peetakse spämmiks.

Jah! Kui sa teed igavat jama, mis ei kõneta sinu klienti ja see saab tehtud ainult selle pärast, et peab tegema, siis ei taha keegi seda meili saada.

Kas sa ise saad mõne ettevõtte uudiskirja, millest sa lahkuda ei taha ja paar korda aastad vaatad saabuvatesse meilidesse sisse ka. Võib-olla on sul tellitud mõni koputaja kinnisvara- või autoportaalist. Alati on lahendusi, millega potentsiaalse kliendi huvi hoida, aga aegajalt on vaja natuke pingutust, et need üles leida.

8. Enim kasutatud kanal

Meil on ikka veel kõige enam kasutatav elektroonilise suhtluse kanal. Enamus inimesi vaatavad hommikul esimese asjana meili ja teevad seda ka õhtul enne kui nad magama lähevad. Lisatud graafikutel on Saksa ja Kanada kasutajate seas tehtud uuringute tulemused.

meiliturundus kanada meiliturundus saksamaa

71% tarbijatest eelistavad meile oma esimese hommikuse infoallikana. –ExactTarget

9. Eelistatud kanal turundussõnumite saamiseks

Lisaks sellele, et meililisti kasutamine tagab suurema osalusmäära, peavad kasutajad seda peamiseks kommertskanaliks, mille kaudu ettevõtetega suhelda. Eelnevalt viidatud ExactTargeti uuring näitas, et üle kolmveerandi (77%) uuringule vastanutest pidas meili eelistatud kanaliks, mille kaudu saada turundussõnumeid. Vaid 4% arvas, et selleks kanaliks võiks olla Facebook ja Twitterit nimetas vaid 1% küsitlusele vastanutest.

Aga see ei ole kõik kaks kolmandikku (66%) vastajatest ütles, et on meiliteel saadud sõnumi tagajärjel reaalse ostu sooritanud. Facebooki puhul on see number üle kolme korra väiksem.

exacttarget meiliturundus tehingud

Kasvata oma meililisti igal võimalikul moel. Halda seda ja hoia listis olevad inimesed rõõmsad. Püüa panna kokku erinevad sõnumid, mis aitavad sul oma tooteid ja teenuseid müü, aga ei sunni adressaate lahkuma. Proovi igas kontaktipunktis oma tarbijaga leida võimalusi teda oma meililisti saada.

  • Kontaktivormide täitmine
  • Tehingud e-poes
  • Uudiskirjaga liitumine (nii online kui offline)
  • Tarbijamängud

Vaata lähemalt ka meie artiklit, kuidas saada inimesed oma uudiskirjaga liituma.

10. Sinu list on sinu oma!

Meililist on nagu kullakang madratsi all. See on sinu oma ja selle väärtus aja jooksul kasvab. Sul on otsetee tarbijani, mida võid kasutada siis, kui vajadus tekib. On oluline, et tead mida teed, aga kogu meilindusega seotu on sinu kontrolli all.

Kui sinu turundus on tugevast sõltuv kolmandatest osapooltest nagu Facebook ja Twitter, siis oled pidevalt nende meelevallas. Sul on Facebooki äpp? Facebook muudab lehe laiust ja sa pead kulutama ressursse, et nende muudatustega kaasas käia. Sul on tuhandeid fänne? Nendeni jõudmiseks… maksa, sest kuidagi on ju vaja Facebooki aktsiahinda turgutada. Twitter muutis ligipääsu ja seadis piirangus selle info kasutamisele, mida sina oled nende keskkonda loonud. Sotsmeedia kanalite puhul ei saa olla kindel, et praegused investeeringud tulevikus tagasi toovad ja sa oma suure pingutusega loodud kogukonnaga suhelda saad.

11. Kõrgem osalusmäär

Facebooki fänni ja Twitteri jälgijat väärtus on oluliselt madalam kui adressaadil, kes on vabatahtlikult sinu listiga liitunud. Kui sa oma listi hästi haldad, siis võid oodata avamise määra 20%-30% ja rohkemgi. Veerand kuni kolmandik meili avajatest klikivad linkidel ja tulevad sinu keskkonda lisainfot otsima ja tegutsema. Lisatud graafikul on MailChimpi globaalne statistika, aga Eesti keskmised näitajad on neist kõvasti paremad. (Average Email Campaign Stats of MailChimp Customers by Industry)

mailchimp meiliturundus statistika

Facebooki puhul võib osalusmäära mõõta näitaja “talking about this” abil, mis seob endasse kõik fännilehega viimase 7 päeva jooksul mingil moel kokku puutunud kasutajad. Juhul kui sa parasjagu mingit kampaaniat ei jooksuta, siis jääb see number tavapäraselt mõne protsendi piirimaale. See tähendab, et meili osalusmäär on kordades kõrgem, kui sama näitaja sotsiaalmeedia kanalites. Seetõttu on hea mõte võimalikult palju oma sotsmeedia kanaleite jälgijatest meilinglisti suunata.

Näiteks kui sul on 10 000 aadressiga meilinglist ja võrdleme seda sama suure jälgijaskonnaga Facebooki lehega (või Twitteri kontoga), siis võib küllaltki kindel olla, et meilinglistist saab suurema osa kasutajaid tegutsema ja lõpuks tehinguid sooritama.

Kuidas meiliturundust ja sotsmeediat oma vahel siduda?

Alustasin mõttega, et meiliturundus on märkimisväärselt efektiivsem kui sotsmeedia kasutamine mõõdetavate tulemuste saavutamisel. Mailbow meiliturunduse seminaril sain mitmeid vastuväiteid sellele mõttele. Nendest üks olulisem oli see, et neid kanaleid ei saa ega pea võrdlema. Nagu siga ja kägu! Osati võib sellega nõus olla. Erinevate turunduskanalite tulemused võivad suurtes piirides varieeruda…

AGA kõige olulisem mõõdik on ROI (return on investment), kui palju me võrdse eelarve puhul tulemusi saavutame. Teeme ju turundust selleks, et müüa tooteid ja teenuseid. Iga tegevuse eesmärgiks on liigutada potentsiaalset klienti tegema järgmist sammu ja lõpuks panna ta meile oma raha loovutama. Selles valguses annab meiliturundus enamasti paremaid tulemusi.

Meiliturunduse koolitus

Meiliturundus on kõige efektiivsem turunduskanal, mida kasutada suure hulga kontaktidega suhtlemiseks. Tule koolitusele, mis annab sulle teadmised, et saaksid viia meiliturunduse oma ettevõttes uuele tasemele ja sellest maksimaalset kasu saada. Vaata lähemalt…

_________________________
Cat image Flickr
Photo via Visualhunt

Jaga artiklit sõbraga