Jaga artiklit sõbraga

perfektne blogipostitus

Internetiturunduses öeldakse: “Content is King”. Seetõttu on väärtusliku sisu loomine kõige tähtsam tegevus veebilehte turundades. Üks parimaid viise uue sisu tekitamiseks on muidugi blogi.

Siin on 22 parimat võtet, mis aitavad kirjutada alati perfektseid blogipostitusi. Kui rakendad need tehnikad ellu, suurendad oma veebikeskkonna edukust ja investeeringutasuvust ehk ROI’d.

perfektne blogipostitus

Autorid: Selle artikli kirjutas ammu-ammu Annes Org. Kuna sisuturundus on tänaseks Eestis tuurid sisse saanud, siis otsustasin seda postitust värskendada ja uuesti avaldada.

1. Tea, millest räägid

Väga raske on kirjutada teemadel, millest sa suurt midagi ei jaga. Kui pead India vürtside blogi, siis ole India vürtside ekspert. Kui pead veinide blogi, siis ole veiniekspert jne. Kui sa ennast veel eksperdiks ei pea, siis saa selleks läbi blogimise. Näiteks loe raamatuid, tutvu uuringutega ning kirjuta selle kohta kokkuvõtteid blogis ning varsti peetaksegi sind juba eksperdiks. Oma brändi pärast kartvad firmad peaksid muidugi kohe esimesest postitusest alates kasutama ekspertteadmistega blogijat.

2. Tea, kellega räägid

See on väga oluline. Koolinoortele ei sobi tippjuhtide stiil ja tippjuhtidele ei sobi koolinoorte stiil. Leia võimalikult kitsas sihtgrupp, kellele blogi on suunatud ja kirjuta ainult neile ja just nii, nagu neile meeldib.

Loo oma sihtgrupi persoona. Kirjelda, kellega sa täpselt suhtled. Siis saad alati sisu loomisel, toodete ja teenuste kirjeldamisel endalt küsida, kas see materjal veenab mu sihtgruppi.

Sihtgrupi persoona loomiseks  vestle nendega isiklikult. Vormidest ja digivahenditest ei saa vajalikku tulemust.

Üks mugav persoona loomise vahend on Xtensio:

persoona loomine

3. Räägi teemadel, mis lähevad inimestele korda

Lahenda probleem Millist kasu sinu postitus lugejale toob? Mis väärtust ta sellest saab? Leia mingi reaalne vajadus ehk probleem ning lahenda see. Nt võivad vajadusteks olla enese harimine, värske infoga kursis olemine, inspiratsiooni ammutamine jne.

Tee märksõnaanalüüs
Üks parimaid viise leidmaks teemasid, mis inimesi liigutavad on teha märksõnaanalüüs ja selgitada välja, mis probleemidele lahendust nad juba otsimootoritest otsivad? Nüüd tuleb lihtsalt võtta analüüs ette ja hakata probleeme otsast lahendama.

Surfa foorumites
Käi mööda erialaseid foorumeid ja vaata, mille kohta inimesed nõu küsivad. Mis teeb neile muret? Nt beebitooteid müüv e-pood võiks pidevalt jälgida erinevaid naiste foorumeid. Leia murelapsed üles, anna oma blogis nõu, vasta neile foorumis lühidalt ja suuna nad edasi oma blogisse, kus lahkad antud teemat pikemalt.

Otsi välismaalt inspiratsiooni
Külasta samateemalisi välismaa blogisid ja uuri, millest nad kirjutavad, mis on nende popimad postitused. Nüüd lihtsalt kirjuta samade teemade kohta oma blogis ja jälgi kuidas külastusnumbrid tõusma hakkavad.

4. Pane paika postituse eesmärk

Kas postitus peaks olema ajatu ja higihaljas, mida aeg-ajalt ikka ja jälle üle loetakse? Või peaks see pigem olema mõnus inspiratsioonipomm või siis lihtsalt üks tavaline reapostitus, mis näitab teie brändi heast küljest? Tea, mida tahad saavutada ja tegutse vastavalt.

Samuti on kirjutatud materjali eesmärk su äritulemusi parandada. Kirjuta nii, et lugeja oleks valmis tegema järgmist sammu ja müügitsüklis edasi liikuma. See kehtib ka MTÜde ja riigisektori organisatsioonide puhul. Teie „müük“ on muutus lugeja peas või käitumises.

5. Eesmärgid äritulemustes!

Igasugused edu saavutamise spetsialistid ütlevad kui ühest suust, et see, kellel on eesmärgid paika pandud, saavutab ka tõenäolisemalt edu. Istuge oma meeskonnaga maha ja pange kirja, mida soovite saavutada. Nt võite eesmärgistada:

  • külastajate arvu teatud perioodi jooksul
  • päringute arvu
  • Facebook Like’ide arvu
  • kommentaaride arvu
  • uudiskirjaga liitumist

Oluline on jälgida, kas sisumaterjal aitab veebilehe külastajat müügiahelas edasi liigutada. Parimad mõõdikud on alati tehingutega seotud, aga tuleb jälgida, millist tegevust on külastaja valmis veebis tegema. Keerukamate valdkondade puhul võib esimese kontakti ja tegevuse vahele jääda kuid. Siis on oluline esmane kontakt kätte saad näiteks meiliaadressi näol.

Kuidas tulemusi analüütikas mõõta leiad sellest artiklist Google Analytics seadistamine: Goal’id

tulemused google analytics goal

6. Ole unikaalne

Kuidas see postitus erineb teistest samasugustest? Kas see läheb veelgi kaugemale? Kas see tutvustab mingit uut seniteadmata informatsiooni? Eriti oluline on unikaalsus valdkondades, kus blogijaid on palju. Ole unikaalne!

Enamasti piisab sellest, kui sa tegelikult ka oma sihtgrupilt oled küsinud, mida nad tahavad. Enamus turundajaid on nii targad, et oma klientide käest, midagi ei küsi. Ära ole tark! Küsi!

7. “Kollased” atraktiivsed pealkirjad

Enamus inimesi otsustavad postituse lugemise üle pealkirja põhjal. Kui see sakib, siis keegi edasi ei viitsigi lugeda. Sestap peab pealkiri olema väga ahvatlev. Mina isiklikult kulutan sobiva pealkirja leidmiseks väga palju aega ja muudan seda korduvalt postituse kirjutamise jooksul.

Pealkiri peab sisaldama väärtust, mida lugeja tahab saada. See võib olla nõuanne, kuidas midagi teha või aega kokku hoida. See võib olla ka huvitav meelelahutuslik materjal. Ole pealkirju kirjutades spetsiifiline. Näiteks „5 nippi, kuidas reisides auto rendilt kokku hoida“ on parem pealkiri kui „Nipid, kuidas reisides soodsalt autot rentida“. Samuti toimivad numbriga algavad pealkirjad paremini. Seda isegi juhul kui esimeseks sõnaks on number:

5 nippi, kuidas reisides auto rendilt kokku hoida“ toimib paremini kui „Viis nippi, kuidas reisides auto rendilt kokku hoida“ .

numbrid pealkirjades

Hea pealkiri tekitab lugejas piisavalt huvi ja paneb ta edasi lugema. Inspiratsiooni ammutamiseks lugege Õhtulehte või Elu24. Nemad oskavad väga hästi pealkirju valida.

Pealkirjade välja töötamise kunstist kirjutame lähiajal siin blogis kindlasti veel.

8. Lühike sissejuhatus

Atraktiivne pealkiri on kõigest pool võitu. Järgmisena tahab lugeja kiiresti teada saada, et kas see postitus on ikka piisavalt väärtuslik lugemiseks. Selle asemel, et lasta tal terve postitus lohakalt läbi sirvida, kirjuta võimalikult lühikene intro, kus tood välja postituse peamise idee ja ütled lugejale, mis väärtust ta siit saab. Nüüd võta kätte suvaline päevaleht ja avastad, et professionaalsed ajakirjanikud teevad täpselt samamoodi.

Hea mudel sissejuhatuse kirjutamiseks on:

  • Nõustumine
  • Lubadus
  • Näide

Alusta oma sissejuhatust lausega, millega lugeja kindlasti nõustub. Jätka lubadusega, et järgnevas materjalis pakud väärtuslikku infot lugeja jaoks huvitaval teemal. Lõpeta sissejuhatus konkreetse lühikese näitega selle kohta, mis on tulemas.

Seda tehnikat kasutades saad rohkem külastajaid materjali süvenema.

9. Keep it short & simple

Lugejad skänivad postituse enne lugemist kiirelt silmadega üle ja kui see tundub liialt pikk, siis loevad seda ainult sinu suurimad fännid. Proovi kirjutada nii lühidalt ja konkreetselt kui võimalik. Kui avastad kirjutades, et oled juba liialt detailidesse laskunud, siis oled õnnega koos – ühest postitusest sai võluväel kaks postitust.

Nagu ütles Albert Einstein, tee kõik asjad võimalikult lihtsaks, aga mitte lihtsamaks. Kui sa kirjutad keerukatest asjadest, siis on tihti vaja pikalt seletada. Nii tuleb pikk sisumaterjal. Jälgi, et sisu oleks lugejale sobivalt järjestatud. Väiksema huvi korral saan algusest info kätte, aga kui rohkem tahan, siis saan alati edasi minna.

Lühidalt ei tähenda seda, et me jätame olulise ära! Lühidalt tähendab seda, et me ei heieta ja lisa liigset mulli oma materjalile.

kuidas inimesed veebis loevad

Siin on 20 aastat vana uuring sellel teemal. Inimesed ei ole selle ajaga rohkem lugema hakanud.

10. Tee lugemine mugavaks

Üks suurimaid vigu, mida blogijad teevad, on täiesti süstematiseerimata sisu. Kasuta erineva suurusega pealkirju, taandrida iga 3-4 rea tagant, vähemalt 12px font, tume tekst valgel taustal, listid numbrite ja punktidega, oluline rasvasesse kirja jne. Näiteks mina isiklikult loobun üsna tihti kehvalt üles ehitatud postituste lugemisest.

Liigenda oma loodavaid artikleid:

  • Vahepealkirjad peavad aitama lugejal aru saada, millest järgmises osa juttu tuleb.
  • Listid aitavad anda parema ülevaate loeteludest ja liigendavad teksti.
  • Tsitaadid ja paks kiri aitab välja tuua olulist
  • Pildid peavad toetama sisu ja aitavad samuti liigendada
  • Piltide allkirjad saavad alati palju tähelepanu
  • Tabelid aitavad suuremat kogust andmeid näitlikustada

Kui lugeja loeb ainult sissejuhatava lõigu ja vahepealkirju, siis peaks ta juba aimu saama kogu materjali väärtusest. Mõned lugejad paneb see jagame, teised loevad põhjalikumalt, kolmandad liituvad uudiskirjaga ja heal päeval mõned ostavad su käest.

11. Kasuta pilte ja pildiallkirju

Eelnevaga seondub ka piltide kasutamine. Inimestele meeldivad pildid. Sageli nähaksegi esimesena postituse pealkirja ja illustreerivat pilti. Seega peab pilt olema väga hea, sest siis tekib inimeses veelgi rohkem huvi ja ta loeb edasi. Kui pilt on kehva, siis võib arvata lugeja, et ju siis on ka postitus kehvapoolne. Muuseas selle artikli autor kulutab piltide valimisele iga kord umbes 30 minutit.

Ajakirjandusmaailm avastas mõnda aega tagasi, et väga paljud inimesed loevad ainult postituste pealkirju ja piltide kirjeldusi. Võtke nüüd ette mingi suvaline ajakiri ja vaadake, kui palju seal on tekstilist materjali?

Pane olulisi noppeid piltide allkirjadesse.

Piltidega sarnane visuaalne element on tsitaat või väljavõte, kus sa tood suuremal ja eraldi vormindatud kujul välja olulisi lauseid või lõike.

12. Iga postitus lõpeta selge üleskutsega

Iga postituse lõpus peaks olema loomulikul teel välja kujunenud Call To Action ehk üleskutse tegevusele. Kui tahad, et lugejate seas tekkis diskussioon, siis elavda seda. Kui tahad, et nad liituksid meililistiga, siis kutsu neid. Kui tahad müüa oma toodet, siis tee oma pakkumine. Ära jäta lugejaid lihtsalt õhku rippuma!

Mõtle läbi, milline on võimalik järgmine samm külastaja tegevustes. Sa ei suuda külastajat panna sisumaterjaliga tegema tegevust, milleks ta veel valmis ei ole.

Näide: Kui inimene tuleb automüüja veebi vaatama infot uue mudeli kohta, siis „Pane korvi ja mine maksma“ ei pruugi olla parim lähenemine (tõsi Tesla on sellega isegi hakkama saanud). Võib-olla oleks sobiv tegevus „Registreeru proovisõidule“.

tesla pood

13. Räägi inimestega inimeste keeles

Enamus juhtudel unusta ära oma erialakeel. Seda kasutades võid sa küll end tähtsamana tunda, aga sel juhul on sinu postituste lugejateks ainult sinu konkurendid. Meie ei räägi teile siin blogis SEM’ist, UI ja UX disainist ega mitte ka funnelitest ja GA-st.

Kui sul on ka see “haigus”, mis paljudel (võibolla ka minul?) nähtavasti on, siis lase postitus enne avaldamist oma täiesti erialavõõral sõbral üle lugeda ja kui ta ei saa sellest aru, siis kirjuta uus. Üks mu sõber ütles, et kirjutama peab nii, et vanaema ka aru saaks.

Küsimus ei pruugi olla ainult erialaterminite kasutamises. Mõnes valdkonnas võib olla sama asja nimetamiseks kasutusel erinevaid sõnu:

  • Haamer ja vasar
  • Jäätmekäitlus ja prügivedu
  • Kauplus ja pood

Kui sa tegutsed valdkonnas, kus sünonüümid on väga olulised, siis võib olla vajalik kirjutada samalaadset sisu erinevate märksõnadega. Kui konkurents liiga tihe ei ole, siis piisab sünonüümide kasutamisest ühes materjalis, Kuid siis on ikkagi üks märksõna dominantne (pealkirjas, tiitlis, aadressis).

marksõnade analüüs

14. Loo emotsioone

perfektne sisuturundusAnna oma lugejale võimalus midagi tunda. Kui võimalik proovi ta panna nutma või naerma. Anna mõista, et keegi mõistab seda situatsiooni, kus ta praegu on (mõni eneseirooniline nali nt). Ära ole kuiv ja igav. Too mängu emotsioonid!

Emotsioon on ka näiteks enda targana tundmine. Emotsioonid aitavad kaasa sellele, et külastaja jagaks materjali oma võrgustikus. Kas sa teadsid, et inimesed loevad ainult 27% veebis olevast tekstist. Järgmine kord saad koosolekul selle faktiga hiilata. Samas kõik lugejad kokku loevad kõiki tekste.

15. Räägi autorist

Kas tead miks on ajalehtede artiklite juures sageli autori nimi ja pilt väga prominentsel kohal? Lihtne vastus – inimestele lihtsalt meeldivad teised inimesed. Iga postituse lõpus või alguses võiks olla lühikene jutt artikli autorist. Kes ta on? Mis ta teeb? Millest kirjutab? Kust pärit on? Milline välja näeb? Kirjuta sellest, mis on sinuga juhtunud antud teema raames. Lugejad tahavad lugusid. Lugudes on tegelased.

Ma olen paljude organisatsioonide turundamisel näinud seda, et inimesed ei taha oma nime siduda loodava materjaliga. Enamasti on selle taga loodava sisu kvaliteet. Tehke sellist materjali, millele tahad nime alla panna.

Teine pool nimede puudumises on organisatsiooni poolne soov vältida info konkreetsete isikutega sidumist, sest nad võivad ju kunagi lahkuda. Lisa alati autor, see teeb materjali personaalsemaks.

Samas on ka terve mõistus abiks. Hinnakirjale ja Meist lehele ei ole vaja autorit panna.

sevenline blogimineKirjutan siin natuke oma sisturunduse kogemusest: 28. novembril 2005 hakkasin esimest korda katsetama sisuturundusega. Sevenline blogist sai Eesti esimene internetiturunduse blogi. Kuna esimene artikkel ei olnud kuigi pikk ja seda üksikuna blogis vaadates arvasin, et tuleb midagi lisaks teha, siis mõned tunnid hiljem oli blogis juba kuu artiklit.

Möödunud 4000 päeva jooksul olen eesti ja inglise keeles kokku kirjutanud üle 1 300 postituse, mida on külastanud rohkem kui 3,3 miljonit lugejat. Need postitused on kokku saanud üle 7 000 kommentaari. Kõige populaarsemat postitust on näinud rohkem kui 700 000 inimest.

16. Järjepidevus

Sa võid kirjutada iga 2 kuu tagant ühe postituse, aga sellest pole mingit tolku, sest kellelgi pole harjumust sinu blogi lugeda ja seetõttu keegi seda ei loe kah. Kui tahad sisuturundusega tulemusi saavutada, siis on vaja luua olulist artiklite tuumik. Selleks on alguses vaja avalda päris palju postitusi. Tuumiku maht võiks olla ligikaudu 30 artiklit. Seega 2 postitust nädalas annab sulle tuumiku aastaga. (Osa materjali ei ole lihtsalt piisavalt hea).

Kui ise kõike ei suuda, siis palgake spetsiaalne sotsiaalmeedia mänedžer või lisage see kellegi töökohustuste hulka. Kui tegutsed üksinda, siis lihtsalt lõpeta blogimine ja proovi midagi muud või leia keegi, kes sind hädast välja aitaks (palka töötaja, leia assistent).

Mida sagedamini sa materjali lood, seda paremaid tulemusi saavutad. Samas ei tohi kvaliteet kannatada. Kui teed ühe artikli kuus, mis on väga hea, siis on see parem, kui neli sisutühja uudisnupukest.

Kirjuta iga päev 100 sõna. Nädalaga on artikkel koos! Kui oskused kasvavad, kirjuta 200 sõna päevas ja siis… kirjutad sa rohkem kui 99% täiskasvanutest. See on täiesti piisav, et endast jälg jätta.

kirjutamine iga päev

17. Ära punnita!

No kui ikka ei tule, siis ei tule. Tee väike paus ja kirjuta hiljem edasi. Samas see ei tähenda, et jätad tegemata. Amatööridel ei tule vaimu peale. Professionaal teeb ära!

18. Harjutamine teeb meistriks

Vana tõde, aga kehtib endiselt. Mida rohkem sa kirjutad, seda paremaks muutud.

Kirjutamine on peaga töötavate inimeste peamine väljund. Oskus mõtted peast kätte saada ja teistele põnevalt edasi anda on kõige olulisem oskus. See ei pea olema alati kirjutamine. Podcastid, videod, avalik esinemine, kõik baseeruvad kõik tekstil. Kirjutamine aitab sul oma mõtteid formaalselt esitada ja selle abil oma vigadest paremini aru saada.

19. Optimeeri otsimootoritele

Kontrolli üle märksõnatihedus, lisa olulised võtmesõnad tiitlisse (title tag), kirjuta tabav kirjeldus (description), optimeeri pildid (failinimi ja alt tag), lisa sildid, vali korralik aadress jne.

Kui sisu lood, siis arvesta sellega, et kõige suuremaks külastajate allikaks saab olema Google otsing. Kasuta sõnu, mida kasutavad inimesed sinu valdkonnas infot otsides. Tee endale nimekiri sõnadest ja fraasidest, mille sisestamisel otsingusse peaks mõni sinu leht vastusena välja tulema.

See kõik on tegelikult jube lihtne. Vaata lähemalt siit: On-Page SEO: Anatomy of a Perfectly Optimized Page.

kodulehe optimeerimine seo

 

20. Kontrolli end

Alati on hea mõte ennast kontrollida. Kas ikka kõik aadressid töötavad? Kuidas on lood grammatikavigadega? Kas SEO atribuudid said paika? jne. Kui võimalik, siis lase ka kolleegil või sõbral asi üle vaadata, sest kaks pead on ikka kaks pead.

Soovitame kasutada 24 tunni võtet, mida paljud kuulsad autorid kasutavad. Kirjuta postitus valmis ja loe see uuesti üle 24 tunni pärast, lihvi konarusi ja alles siis avalda see. Sageli võib võtta ikka päris naerma, et mis jutt on kokku kirjutatud.

Kirjavigadega on minul see probleem, et ma lihtsalt ei saa ilma. Lihtsamate vigade puhul aitab õigekirja kontrollimine vastava tarkvara abil.

eesti keele speller

Samas seal jäävad ikkagi sisse vead, kus sõna on vale, aga ikkagi sõna.Näiteks saab sõna „minul“ kirjutada valesti mitmel moel nii, et õigekirjakontroll seda kätte ei saa: Mull, muul, mulli, sinul, null ja nii edasi.

21. Ole kirglik

Kirjuta südamega. Pane iseenda kirg, entusiasm ja tunded postitusse ja lugeja saab sellest aru. Kui sa ise ei tunne teema vastu huvi, siis miks su lugeja peaks seda tegema? Naudi kirjutamist.

Kui sa pead kirjutama valdkonnas, mis sind üldse ei huvita, siis on kaks võimalust. Ära tee seda. Lase kellelgi teisel see töö ära teha. Alternatiivina võid keskenduda oma arengule ja õppimisele, mis muudab sind loovamaks.

Palju õnne! Oled kirjutanud perfektse blogipostituse. Mis järgmiseks?

22. Sisu levitamine

Mis kasu on perfektsetest blogipostitustest, kui keegi seda ei loe? Postitusi peab oskama ka levitada. Meie Dreamgrows nimetame levitamist hellitavalt “leviks”.

Levi on väga oluline! Kui sa lihtsalt vajutad avalda nuppu ja jätad oma teose internetiavarustesse hulpima, siis enamasti see väga häid tulemusi ei too. Iga avaldatud materjali puhul levita seda kõikvõimalikesse kanalitesse. Näited:

  • Ristviited oma varasemalt avaldatud materjaliga
  • Oma Facebook, Twitter, Linkedin
  • Uudiskiri
  • Blogid, foorumid, Facebooki grupid

Kui levi jääb tegemata, siis enamasti on loodule kulutatud aeg maha visatud.

Siit leiad 21 sammu toimiva blogipostituse avaldamiseks

Loodetavasti leidsid endale siit kasulikku. Mis arvad neist 22-st taktikast? Oskad lisada 23-nda?  Kirjuta see kommentaarina. Meile meeldiks seda teada. Aa… ja kui sulle meeldis see artikkel, siis ära unusta seda oma sõprade ja kolleegidega jagada.

Sisuturunduse koolitus

Sisuturundus on üks olulisemaid internetiturunduse võtteid, mis saab üha rohkem tähelepanu.

Sisuturundus on vundamendiks nähtavusele otsingumootorites, tegevustele sotsiaalmeedias, sisuka meiliturunduse läbiviimisel. Olenemata selle tähtsusest ei tegele paljud turundajad sisuturundusega järjepidevalt ja efektiivselt.

Vii oma sisuturundus uuele tasemele. Jagan sinuga oma rohkem kui 4000 päeva pikkust sisu loomise kogemust. Toon praktilisi näiteid, annan juhendid efektiivseks tegutsemiseks ja harjutame, kuidas sisu praemaks saada.

Vaata lähemalt sisuturunduse koolituse päevakava.

___________________________
Pildimaterjal:
Photo via VisualHunt

Jaga artiklit sõbraga